Definite and indefinite articles
1) The
indefinite article a/an
Only use a/an with singular
countable nouns.
تستخدم a/an مع الاسم المفرد الذى يعد.
Use a/an to:
1. refer to something
for the first time.
عند الاشارة لشئ
للمرة الاولى.
·
A bird can work in a
team.
2.
refer to one of many.
للإشارة إلى واحد
من كثير.
·
He's a player in that
football team.
3.
refer to someone's job.
عند الحديث عن
وظيفة شخص ما.
·
She is a civil
engineer.
a or an?
a-
Use an with words which begin with a vowel sound.
·
I read an article
about Golding.
b-
If the letters u or h have a consonant sound, use a.
أى إذا كانت صوت u تنطق تماما
كما ننط حرف U .
وإذا كانت h
تنطق أى
ليست صامتة.
·
My sister works in a
hospital. She has to wear a uniform.
c-
If the letters u or h have a vowel sound use an.
إذا كانت u تنطق كأى حرف
متحرك a,
e, o, i
·
My uncle is an honest
man. He drives an underground train.
2) The
definite article the
You can use the with all kinds of
nouns: singular or plural, countable or uncountable.
تستخدم THE مع الاسم الذى يعد أولا يعد ومع المفرد والجمع
ولكن بشروط:
Use the:
1- to refer to
something you have already referred to.
عند ذكر شئ أو شخص
تم الاشارة له من قبل.
·
A bird was put in a cage with some food. The bird could see the food but could
not reach it.
2-
to refer to something there is only one of it.
مع الاشياء التى
يوجد منها واحد فقط.
·
Golding was a sailor
in the British navy.
3-
to refer to an invention or a type of animal.
عند الحديث عن
الاختراعات أو ذكر نوع معين من الحيوانات (لاحظ يأتى بعدها الحيوان فى صيغة
المفرد)
·
The computer says the
lion is a member of the cat family.
4-
with the names of most seas, oceans and rivers:
مع معظم اسماء
المحيطات والبحار والأنهار.
·
the Pacific Ocean/the
Mediterranean Sea/the Nile
5-
with the names of some countries (usually ones in a
group of some kind).
مع بعض الدول
وخصوصا التى تتكون من مجموعة متماثلة.
·
the United Arab Emirates/the United Kingdom/the United
States
3) No
article
Use no article:
1- with plural
countable nouns (with a general meaning).
مع الجمل إذا كنا
نتحدث عنه بصفة عامة ولا نقصد مجموعة معينة.
·
Children can be noisy.
2-
with uncountable nouns (with a general meaning).
مع الاسماء التى
لا تعد إذا كنا نتكلم أيضا بصفة عامة
·
If you're thirsty,
drink water.
3-
with the names of towns, cities and most countries.
مع أسماء المدن
والقرى ومعظم الدول.
·
Luxor/London/Egypt/Turkey
4) Common
errors
·
A computer has changed the way we work. (Use the, not a/an, for inventions.)
·
I prefer a wooden furniture. (Furniture is an
uncountable noun so you cannot use a.)
Comparative and superlative forms
1- One-syllable
adjectives ending with two consonants or a long vowel: add -r/the -st or
-er/the -est.
الصفات المكونة من
مقطع واحد تأخذ النهايات –er أو the –est
·
Large → larger → the
largest C deep → deeper → the deepest
2- One-syllable
adjectives ending with a short vowel and one consonant: double the last
consonent and add -er/the -est.
إذا كانت الصفة
منتهية بحرف ساكن واحد مسبوق بمتحرك (واحد قصير) نضاعف الحرف الأخير.
·
Big → bigger → the
biggest C fat → fatter → the fattest
3- Two
or more syllable adjectives ending in y: change y to –'i' and add -er/the -est.
الصفات المنتهية ب y عامة سواء من مقطعين أو أكثر تقلب y إلى i ونضيف النهايات السابقة.
·
Easy → easier → the
easiest
4- Many
two or more syllable adjectives: use more/the most + adjective.
الصفات المكونة من
مقطعين فأكثر نضيف لها more و the most
·
Difficult → more
difficult → the most difficult
5- Other
words, phrases and irregular forms:
a-
Less → the least are the opposites of هما مقابل more and the most.
·
My book is less
interesting than yours, but Ali's is the least interesting (book).
6- You
can compare with (not) as + adjective + as.
يمكن أن تستخدم
الصيغة التالية فى المقارنة.
not as + صفة + as
·
Mount Fuji is not as
dangerous as Annapurna.
7- Good
and bad have irregular forms.
good → better → the best C bad → worse → the worst
·
This hotel is better
than that one, but the Blue Hotel is the worst
8- Use
comparative adjectives with than to compare two people or things.
تستخدم الدرجة
الثانية عند المقارنة (-er - more ) بين شخصين أو شيئين.
·
Mount Fuji is more
beautiful than the Matterhorn.
9- Use
the + superlative adjectives to compare more than two people or things. تستخدم
الدرجة الثالثة the most / the –est عندما نقارن بين أكثر من
اثنين.
·
Mount Fuji is the most
popular mountain in the book.
10- Common
errors
·
Everest is more higher than Kilimanjaro. (higher)
Add -er/-est to short adjectives
instead of using the word more/most.
·
Annapuma is dangerouser than Everest (more dangerous)
Use more with long adjectives
instead
Relative clauses and relative pronoun
1. In
all relative clauses, use:
·
who or that for people.
تستخدم who للأشخاص.
·
which or that for things.
تستخدم which للأشياء.
·
where for places.
تستخدم where للأماكن.
·
when for times.
تستخدم when للزمن أو الوقت
·
whose to show that something belongs to or is
connected with someone or something. تستخدم للتوضح أن شئ ينتمى لشخص أو شئ
2. Type
1
Type 1 relative clauses give us
important or necessary information about people, things or places. They tell us
which person, thing or place.
النوع الأول وهو
الذى يعطى معلومة مهمة أو ضرورية للشخص أو الشئ أو المكان ولا نستخدم فاصلة فى هذا
النوع
Note:
Do not use commas around the clause.
·
The supermarket which
Miss O'Connor works for buys vegetables from Fruco.
·
The man that
Ibrahim met at the airport was from Scotland.
We can leave out the relative pronoun if it is the object of the clause.
يمكن حذف ضمير الوصل إذا كان مفعولا للجملة.
·
The man Ibrahim met at
the airport was from Scotland.
3. Type
2
Type 2 relative clauses do not tell us which
person, thing or place. They only give us more information about them.
النوع الثانى لا
يخبرنا أى شخص أو شئ أو مكان هذا الذى نقصده فقط يعطى معلومة اضافية.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] Mr Wong , who has
just arrived in Egypt, is the chief buyer for a Chinese company.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] The company, which
is in Beijing, employs 1,000 people.
Always use commas around the clause.
دائما استخدم
الفاصلة حول جملة الصلة فى هذا النوع.
We can never leave out the relative
pronoun.
لا يمكننا حذف
ضمير الوصل فى هذا النوع
4. Common
errors:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] The man that
Ibrahim met at the airport he is from Scotland.
Do not use another pronoun to repeat
a reference.
5. Whose
Whose is a relative pronoun which is
used to show that something or someone belongs to something or someone else.
يستخدم ليبين أن
شيئا أو شخصا يخص شيئا أو شخصا آخر.
a- In
a type 1 relative clause:
§
I work for a
supermarket chain whose head office is in Ireland.
b- In
a type 2 relative clause:
§
Miss O'Connor, whose
company buys fruit and vegetables from Fruco, has made an appointment to meet Mr
Latif.
Used to
1. use
"used to + المصدر "
:
1-
To contrast past and present habits:
عند مقارنة عادات
كانت موجودة فى الماضى مع أخرى فى المضارع. (أو لم تعد موجودة فى المضارع)
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] He used to swim every day. (he doesn't do this now)
2-
To contrast past and present situations:
عند مقارنة مواقف
فى الماضى مع أخرى فى المضارع. (أو لم تعد صحيحة فى المضارع)
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] We used to live in a small flat in the city centre.
2. Examples:
§
l/you/he/she/we/they used to play tennis.
§
l/you/he/she/we/they
didn't use to drink tea.
§
Where did
you use to live?
§
Where did you use to live?
3. Common
errors:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] Where did you used
to live? (use)
Note:
Use "used to" to refer to
past habits. To refer to present habits use the present simple.
تستخدم used to للتعبير عن عادات فى الماضى للتعبير عن عادات فى
الحاضر استخدم المضارع البسيط.
In questions and negative sentences,
we use the infinitive form use (not used).
فى النفى
والاستفهام استخدم المصدر "use"
واحذر واياك واستخدام "used"
Present perfect simple and continuous
The present perfect always links the
past with the present in some way.
1) Use
the present perfect simple for:
1-
actions which began in the past and are still
continuing.
للتعبير عن حدث
بدأ فى الماضى ولا زال مستمرا.
§
She's worked very hard
this week.
2-
actions which have happened recently.
حدث انتهى مؤخرا
أو من وقت قصير.
§
We have just passed
the test.
3-
someone's experience.
للحديث عن تجربة
شخص ما.كما لو قلت I have the experience of أو I have never the
experience of ولاحظ انك لاتصف حدث معين.
§
He has always enjoyed
fishing.
§
I think I have seen
this movie before.
2) Present
perfect continuous
a-
Statements and questions:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] l/you/we/they have
(not) been working all day.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] He/She has (not)
been trying to phone you since yesterday afternoon.
-
Has he/she been revising for the test?
Yes, he/she has. C No, he/she hasn't.
-
Have I you we/they been running?
Yes, l/you/we/they have. C No, l/you/we/they haven't.
b-
Use the present perfect continuous:
1-
for uninterrupted activities leading up to the
present.
الأحداث المستمرة
(التى لم تنقطع) حتى الحاضر
§
I've been studying all
day.
2-
for activities that have happened regularly in the
time leading up to the present.
الأنشطة التى حدثت
بانتظام بدأت فى الماضى ومستمرة للحاضر.
§
It's been raining a
lot recently.
§
I've been learning
Greek for the last few months.
3-
to express a present situation.
لتفسير سبب موقف
(نتيجة) معينة فى الحاضر.
§
I've been running -
that's why I'm so tired.
3) Common
error:
§
I'm studying English for nine years. (have been studying)
To refer to an activity that started
in the past and still continues,
use the present perfect continuous.
للتعبير عن نشاط
بدا فى الماضى ومازال مستمرا حتى الحاضر نستخدم المضارع التام المستمر وليس
المضارع المستمر.
1) The
indefinite article a/an
Only use a/an with singular
countable nouns.
تستخدم a/an مع الاسم المفرد الذى يعد.
Use a/an to:
1. refer to something
for the first time.
عند الاشارة لشئ
للمرة الاولى.
·
A bird can work in a
team.
2.
refer to one of many.
للإشارة إلى واحد
من كثير.
·
He's a player in that
football team.
3.
refer to someone's job.
عند الحديث عن
وظيفة شخص ما.
·
She is a civil
engineer.
a or an?
a-
Use an with words which begin with a vowel sound.
·
I read an article
about Golding.
b-
If the letters u or h have a consonant sound, use a.
أى إذا كانت صوت u تنطق تماما
كما ننط حرف U .
وإذا كانت h
تنطق أى
ليست صامتة.
·
My sister works in a
hospital. She has to wear a uniform.
c-
If the letters u or h have a vowel sound use an.
إذا كانت u تنطق كأى حرف
متحرك a,
e, o, i
·
My uncle is an honest
man. He drives an underground train.
2) The
definite article the
You can use the with all kinds of
nouns: singular or plural, countable or uncountable.
تستخدم THE مع الاسم الذى يعد أولا يعد ومع المفرد والجمع
ولكن بشروط:
Use the:
1- to refer to
something you have already referred to.
عند ذكر شئ أو شخص
تم الاشارة له من قبل.
·
A bird was put in a cage with some food. The bird could see the food but could
not reach it.
2-
to refer to something there is only one of it.
مع الاشياء التى
يوجد منها واحد فقط.
·
Golding was a sailor
in the British navy.
3-
to refer to an invention or a type of animal.
عند الحديث عن
الاختراعات أو ذكر نوع معين من الحيوانات (لاحظ يأتى بعدها الحيوان فى صيغة
المفرد)
·
The computer says the
lion is a member of the cat family.
4-
with the names of most seas, oceans and rivers:
مع معظم اسماء
المحيطات والبحار والأنهار.
·
the Pacific Ocean/the
Mediterranean Sea/the Nile
5-
with the names of some countries (usually ones in a
group of some kind).
مع بعض الدول
وخصوصا التى تتكون من مجموعة متماثلة.
·
the United Arab Emirates/the United Kingdom/the United
States
3) No
article
Use no article:
1- with plural
countable nouns (with a general meaning).
مع الجمل إذا كنا
نتحدث عنه بصفة عامة ولا نقصد مجموعة معينة.
·
Children can be noisy.
2-
with uncountable nouns (with a general meaning).
مع الاسماء التى
لا تعد إذا كنا نتكلم أيضا بصفة عامة
·
If you're thirsty,
drink water.
3-
with the names of towns, cities and most countries.
مع أسماء المدن
والقرى ومعظم الدول.
·
Luxor/London/Egypt/Turkey
4) Common
errors
·
A computer has changed the way we work. (Use the, not a/an, for inventions.)
·
I prefer a wooden furniture. (Furniture is an
uncountable noun so you cannot use a.)
Comparative and superlative forms
1- One-syllable
adjectives ending with two consonants or a long vowel: add -r/the -st or
-er/the -est.
الصفات المكونة من
مقطع واحد تأخذ النهايات –er أو the –est
·
Large → larger → the
largest C deep → deeper → the deepest
2- One-syllable
adjectives ending with a short vowel and one consonant: double the last
consonent and add -er/the -est.
إذا كانت الصفة
منتهية بحرف ساكن واحد مسبوق بمتحرك (واحد قصير) نضاعف الحرف الأخير.
·
Big → bigger → the
biggest C fat → fatter → the fattest
3- Two
or more syllable adjectives ending in y: change y to –'i' and add -er/the -est.
الصفات المنتهية ب y عامة سواء من مقطعين أو أكثر تقلب y إلى i ونضيف النهايات السابقة.
·
Easy → easier → the
easiest
4- Many
two or more syllable adjectives: use more/the most + adjective.
الصفات المكونة من
مقطعين فأكثر نضيف لها more و the most
·
Difficult → more
difficult → the most difficult
5- Other
words, phrases and irregular forms:
a-
Less → the least are the opposites of هما مقابل more and the most.
·
My book is less
interesting than yours, but Ali's is the least interesting (book).
6- You
can compare with (not) as + adjective + as.
يمكن أن تستخدم
الصيغة التالية فى المقارنة.
not as + صفة + as
·
Mount Fuji is not as
dangerous as Annapurna.
7- Good
and bad have irregular forms.
good → better → the best C bad → worse → the worst
·
This hotel is better
than that one, but the Blue Hotel is the worst
8- Use
comparative adjectives with than to compare two people or things.
تستخدم الدرجة
الثانية عند المقارنة (-er - more ) بين شخصين أو شيئين.
·
Mount Fuji is more
beautiful than the Matterhorn.
9- Use
the + superlative adjectives to compare more than two people or things. تستخدم
الدرجة الثالثة the most / the –est عندما نقارن بين أكثر من
اثنين.
·
Mount Fuji is the most
popular mountain in the book.
10- Common
errors
·
Everest is more higher than Kilimanjaro. (higher)
Add -er/-est to short adjectives
instead of using the word more/most.
·
Annapuma is dangerouser than Everest (more dangerous)
Use more with long adjectives
instead
Relative clauses and relative pronoun
1. In
all relative clauses, use:
·
who or that for people.
تستخدم who للأشخاص.
·
which or that for things.
تستخدم which للأشياء.
·
where for places.
تستخدم where للأماكن.
·
when for times.
تستخدم when للزمن أو الوقت
·
whose to show that something belongs to or is
connected with someone or something. تستخدم للتوضح أن شئ ينتمى لشخص أو شئ
2. Type
1
Type 1 relative clauses give us
important or necessary information about people, things or places. They tell us
which person, thing or place.
النوع الأول وهو
الذى يعطى معلومة مهمة أو ضرورية للشخص أو الشئ أو المكان ولا نستخدم فاصلة فى هذا
النوع
Note:
Do not use commas around the clause.
·
The supermarket which
Miss O'Connor works for buys vegetables from Fruco.
·
The man that
Ibrahim met at the airport was from Scotland.
We can leave out the relative pronoun if it is the object of the clause.
يمكن حذف ضمير الوصل إذا كان مفعولا للجملة.
·
The man Ibrahim met at
the airport was from Scotland.
3. Type
2
Type 2 relative clauses do not tell us which
person, thing or place. They only give us more information about them.
النوع الثانى لا
يخبرنا أى شخص أو شئ أو مكان هذا الذى نقصده فقط يعطى معلومة اضافية.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] Mr Wong , who has
just arrived in Egypt, is the chief buyer for a Chinese company.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] The company, which
is in Beijing, employs 1,000 people.
Always use commas around the clause.
دائما استخدم
الفاصلة حول جملة الصلة فى هذا النوع.
We can never leave out the relative
pronoun.
لا يمكننا حذف
ضمير الوصل فى هذا النوع
4. Common
errors:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] The man that
Ibrahim met at the airport he is from Scotland.
Do not use another pronoun to repeat
a reference.
5. Whose
Whose is a relative pronoun which is
used to show that something or someone belongs to something or someone else.
يستخدم ليبين أن
شيئا أو شخصا يخص شيئا أو شخصا آخر.
a- In
a type 1 relative clause:
§
I work for a
supermarket chain whose head office is in Ireland.
b- In
a type 2 relative clause:
§
Miss O'Connor, whose
company buys fruit and vegetables from Fruco, has made an appointment to meet Mr
Latif.
Used to
1. use
"used to + المصدر "
:
1-
To contrast past and present habits:
عند مقارنة عادات
كانت موجودة فى الماضى مع أخرى فى المضارع. (أو لم تعد موجودة فى المضارع)
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] He used to swim every day. (he doesn't do this now)
2-
To contrast past and present situations:
عند مقارنة مواقف
فى الماضى مع أخرى فى المضارع. (أو لم تعد صحيحة فى المضارع)
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] We used to live in a small flat in the city centre.
2. Examples:
§
l/you/he/she/we/they used to play tennis.
§
l/you/he/she/we/they
didn't use to drink tea.
§
Where did
you use to live?
§
Where did you use to live?
3. Common
errors:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] Where did you used
to live? (use)
Note:
Use "used to" to refer to
past habits. To refer to present habits use the present simple.
تستخدم used to للتعبير عن عادات فى الماضى للتعبير عن عادات فى
الحاضر استخدم المضارع البسيط.
In questions and negative sentences,
we use the infinitive form use (not used).
فى النفى
والاستفهام استخدم المصدر "use"
واحذر واياك واستخدام "used"
Present perfect simple and continuous
The present perfect always links the
past with the present in some way.
1) Use
the present perfect simple for:
1-
actions which began in the past and are still
continuing.
للتعبير عن حدث
بدأ فى الماضى ولا زال مستمرا.
§
She's worked very hard
this week.
2-
actions which have happened recently.
حدث انتهى مؤخرا
أو من وقت قصير.
§
We have just passed
the test.
3-
someone's experience.
للحديث عن تجربة
شخص ما.كما لو قلت I have the experience of أو I have never the
experience of ولاحظ انك لاتصف حدث معين.
§
He has always enjoyed
fishing.
§
I think I have seen
this movie before.
2) Present
perfect continuous
a-
Statements and questions:
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] l/you/we/they have
(not) been working all day.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] He/She has (not)
been trying to phone you since yesterday afternoon.
-
Has he/she been revising for the test?
Yes, he/she has. C No, he/she hasn't.
-
Have I you we/they been running?
Yes, l/you/we/they have. C No, l/you/we/they haven't.
b-
Use the present perfect continuous:
1-
for uninterrupted activities leading up to the
present.
الأحداث المستمرة
(التى لم تنقطع) حتى الحاضر
§
I've been studying all
day.
2-
for activities that have happened regularly in the
time leading up to the present.
الأنشطة التى حدثت
بانتظام بدأت فى الماضى ومستمرة للحاضر.
§
It's been raining a
lot recently.
§
I've been learning
Greek for the last few months.
3-
to express a present situation.
لتفسير سبب موقف
(نتيجة) معينة فى الحاضر.
§
I've been running -
that's why I'm so tired.
3) Common
error:
§
I'm studying English for nine years. (have been studying)
To refer to an activity that started
in the past and still continues,
use the present perfect continuous.
للتعبير عن نشاط
بدا فى الماضى ومازال مستمرا حتى الحاضر نستخدم المضارع التام المستمر وليس
المضارع المستمر.
الجمعة 10 مايو - 1:16 من طرف halim
» gulliver's travels chapter 5
السبت 2 مارس - 22:25 من طرف halim
» لغز riddle by mr abdlhalim heder
الأربعاء 5 ديسمبر - 23:37 من طرف halim
» زندا معربه اهداء من mr abdl halim heder
الأربعاء 5 ديسمبر - 23:25 من طرف halim
» zenda characters by mr abdlhalim heder
الأربعاء 5 ديسمبر - 23:16 من طرف halim
» هذا الموقع غير مبرمج من قبل المدرسة
الإثنين 29 أكتوبر - 19:32 من طرف المصمم/عبدالله السكري
» اين عنوان التطوير التكنولوجى والتعلم النشط على موقع المدرسة
الإثنين 29 أكتوبر - 19:10 من طرف المصمم/عبدالله السكري
» قبل أن أستفيد وأفيد حدراتكم
الإثنين 29 أكتوبر - 11:17 من طرف المصمم/عبدالله السكري
» ترجمة امتحان شهر اكتوبر 2012 الصف الثانى الثانوى
السبت 20 أكتوبر - 13:52 من طرف halim